Zvířata v roli influencerů mají i miliony fanoušků
Sociální sítě nám přinesly influencery a mezi nimi se čím dál víc prosazují i zvířata. Jasně, slyšíte dobře – takzvaní petfluenceři! Nejsou to jen roztomilí mazlíčci, co nás baví fotkami a videi. Mají miliony fanoušků a jejich páníčci si díky nim přijdou na pěkný balík.
Spolupráce se značkami, vlastní oblečení nebo hračky, a dokonce role ve filmech nebo klipech? To všechno frčí ve světě, kde kočky, psi, a někdy i lišky nebo veverky, jsou hlavními hvězdami online světa.
Kolik si vydělávají největší chlupaté celebrity?
Představte si, že jste pes nebo kočka a máte na účtu miliony. Nemožné? Ale kdepak! Třeba takový pomeranian Jiffpom má skoro 10 milionů followerů na Instagramu a za jeden příspěvek si jeho majitelé přijdou na víc než 30 tisíc dolarů! Celkově má prý majetek kolem 25 milionů dolarů. A to není všechno, objevil se i v klipu Katy Perry.
@jiffpomlol
Pak je tu Nala Cat, kočičí superstar s více než 4,5 miliony fanoušků. Za post bere přes 14 tisíc dolarů, má vlastní značku krmiva a její jmění se odhaduje na neuvěřitelných 100 milionů dolarů!
A co třeba mopsík Doug the Pug? Ten má „jen“ 1,5 milionu dolarů, ale taky se nenudí – potkává se s celebritami jako Billie Eilish nebo Justin Bieber a má vlastní nadaci. A to jsou jen ti nejznámější. Jsou tu i další, jako zlatý retrívr Tucker, liška Juniper nebo japonský Shiba Inu Marutaro. A aby toho nebylo málo, některá zvířata, jako německý ovčák Gunther VI, své obrovské jmění (půl miliardy dolarů!) prostě zdědila.
Jak se z mazlíčka stane hvězda internetu?
Není to jen tak, že máte doma roztomilé zvíře. Cesta ke slávě chce víc. Musí mít něco extra – zajímavý vzhled, výraznou osobnost, nebo prostě chytlavý příběh. Hodně z nich bylo zachráněno z útulku, což lidi chytne za srdce. Pak je tu samozřejmě potřeba pravidelně dávat na sítě kvalitní fotky a videa. A když se váš mazlíček potká s nějakou celebritou nebo se jeho video stane virálem, máte skoro vyhráno. Ale nejdůležitější je asi umět zaujmout a vytvořit si kolem zvířátka komunitu fanoušků.
Jak si zvířata vydělávají?
Tak jak vlastně ti chlupáči vydělávají? Nejvíc sypou sponzorované příspěvky. Firmy platí za to, že jejich produkt ukážou svým fanouškům. U nás v Česku si pes s milionem sledujících může za jeden post říct i o 230 až 360 tisíc korun!
Další možností je affiliate marketing – dostanou provizi, když si někdo přes jejich odkaz něco koupí. Hodně frčí i prodej vlastního zboží – trička, hračky, knížky. A když máte videa na YouTube nebo TikToku, platí vám i samotné platformy za reklamy.
Proč je tak zbožňujeme? Kouzlo zvířecí upřímnosti
Proč nás tihle zvířecí influenceři tak berou? Hlavně proto, že jim věříme. Na rozdíl od lidí nemají žádné skryté úmysly, nejsou za nimi žádné skandály. Jsou prostě sami sebou. Jejich fotky a videa nám dělají radost, pobaví nás. Rádi jim taky přisuzujeme lidské vlastnosti a emoce. A v dnešním uspěchaném světě je to prostě fajn únik a zábava.
Za každou fotkou je spousta práce (páníčka)
Možná to vypadá jako idylka, ale za každým úspěšným zvířecím profilem je kupa práce jejich majitele. Musí vymýšlet obsah, fotit, natáčet, stříhat, plánovat, komunikovat s fanoušky, domlouvat spolupráce a starat se o finance. A to nejdůležitější – musí se postarat, aby jejich zvířecí hvězda byla v pohodě, zdravá a šťastná. To je vždycky na prvním místě.
Čeští petfluenceři i u nás máme své hvězdy
I u nás v Česku máme pár zvířecích celebrit. Třeba anglický buldok Seňor Pupík má přes 32 tisíc fanoušků a jeho páníček se tomu věnuje naplno. Část peněz dává i na pomoc psům v nouzi. Důležitá je i tady hlavně originalita a dobrý obsah.
Kde je hranice mezi slávou a blahem zvířat?
S velkou popularitou a penězi přichází i otázka, jestli je to všechno pro ta zvířata v pořádku. Někdy se totiž může stát, že páníčci ve snaze o co nejvíc „lajků“ své mazlíčky stresují nebo je nutí do věcí, které jim nejsou příjemné. Je fakt důležité sledovat, jak se zvíře chová, jestli není ve stresu. Naštěstí spousta majitelů bere svou roli zodpovědně a svou popularitu využívá i k tomu, aby pomohli – třeba propagují adopce z útulků.
Co bude dál s chlupatými celebritami?
Zdá se, že zvířecí influenceři jen tak nezmizí. Je to velký byznys, který se pořád vyvíjí. Nejdůležitější bude, aby si udrželi svou upřímnost a aby jejich páníčci dbali na etiku. Možná uvidíme víc menších, specializovaných „mikro-petfluencerů“ vedle těch velkých hvězd. Jedno je jisté – tihle chlupáči s námi ještě nějakou dobu pobudou a budou nás bavit.