Mazlíček jako člen rodiny? Často za tím stojí naše silná citová vazba
Před sto lety pes hlídal dvorek, kočka lovila myši a andulka sloužila jako zvonek, když někdo přišel. Dnes má pes vlastní zimní bundu, kočka dietologa a andulka účet na Instagramu.
Vztah lidí ke zvířatům se za poslední dekády dramaticky proměnil a společnost se s tím snaží držet krok. Z mazlíčků se stali plnohodnotní členové rodiny. A někdy dokonce ti jediní, kteří doma nikdy nezapomenou říct hezké ráno.
Emoce, které vydrží i bez mobilu
Citová vazba mezi lidmi a zvířaty je stará jako soužití samo. Jenže zatímco dříve se očekával určitý výkon, dnes je hlavní kvalifikací mazlíčka schopnost lehnout si vedle vás na gauč a dívat se stejně znechuceně na televizní zprávy. Zvířata plní roli společníků, terapeutů i důvěrníků, a nejednou zaskočí i za psychologa. Neoponují, neodcházejí během hádky a nikdy vám neřeknou, že jste přibrali. Takovému vztahu se těžko konkuruje.

Zvlášť během pandemie se ukázalo, jak důležitou roli mazlíčci hrají. Lidé zůstali doma, izolovaní, a jejich čtyřnozí přátelé byli často jedinou konstantní radostí. Nejedna kočka musela zvládnout tři hodiny Zoom meetingů na klíně, a mnozí psi se museli tvářit zaujatě, zatímco jejich majitel cvičil jógu s YouTube lektorkou. A zvládli to. Bez poznámek.
Trh, který si nechá zamňoukat
Jakmile se něco stane srdcovou záležitostí, stane se to i předmětem byznysu. V roce 2023 Češi podle statistik utratili za mazlíčky přes 16 miliard korun. A to mluvíme jen o jídle, hračkách, oblečcích, pelíšcích a kosmetice. K tomu připočtěme služby jako psí hotely, wellness procedury, fyzioterapii, akupunkturu nebo dokonce astrologii pro domácí mazlíčky. Ano, i pes může mít špatné znamení, když mu nevyhovuje Měsíc ve Vodnáři.
Trh se přizpůsobil. Objevují se specializované butiky, psí kavárny, salony krásy a dokonce i psí dorty na míru. Narozeninová oslava pro jezevčíka s veganským dortem a svíčkami ve tvaru kosti už není výstřelek, ale běžná sobota v městském parku. Firmy cílí na mazlíčkáře, influencery i pejskaře důchodového věku, protože vědí, že kde je chlupatá láska, tam je ochota utrácet.
Mazlíček jako životní styl
Zvíře už dávno není jen němým svědkem vašeho života, ale jeho součástí. Lidé přizpůsobují bydlení mazlíčkům, pořizují speciální schody k posteli, aby čivava nemusela skákat, vybírají pohovky podle chlupové stopy a plánují dovolené podle toho, zda hotel akceptuje labradora. Instagramové profily psů mají více sledujících než leckterý člověk a kočičí influenceři dostávají spolupráce od firem, které by ještě před pěti lety tvrdily, že kočka je zboží nižší potřeby.
Zvláštní kapitolou jsou pak páry bez dětí, které se rozhodly pro zvířecí alternativu. Pejsek místo miminka? Proč ne. Má svou misku, postýlku, očkovací kalendář, dokonce i oblečky na focení. A hlavně neroste tak rychle, takže jedna velikost obojku vydrží déle než novorozenecké dupačky.

Společnost na vodítku
Tento trend má i své odpůrce. Kritici tvrdí, že zvířata nejsou náhrada za děti a že se z toho stává kulturní přehmat. Faktem je, že společnost se mění. Stárneme, žijeme více sami, a potřebujeme někoho, kdo nás přivítá, i když jsme nevynesli koš. Mazlíčci tuto roli plní dokonale.
Mazlíčci se stali našimi parťáky, dětmi, důvěrníky i terapeuty. Ať už máte doma psa, kočku, králíka nebo papouška, pravděpodobně jste mu už řekli víc než některým členům širší rodiny. A to je v pořádku. Svět se mění, vztahy se proměňují a kdo jiný než právě zvíře vám připomene, že největší radost může být z úplně obyčejného pohlazení. A taky z piškotu.
Zdroj: Market Data Forecast, GMI, The Times, The Harvard Gazete, Science Direct